Svenska Diabetesförbundets debattforum Hemsida
  FAQ FAQ  Regler & Cookies Regler & Cookies  Sök i forumet   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Varierande blodsockervärden.

Svara Svara
Författare
  Ämne Sök Ämne Sök  Ämnesalternativ Ämnesalternativ
Guests Se Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Citera Guests Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Ämne: Varierande blodsockervärden.
    Skickat: 2007-Februari-05 Kl 11:46

Är det någon som vet hur mycket blodsockervärdet kan variera inom ett normalintervall, utan att man behöver misstänka att barnet har diabetes? T.ex. om blodprovet visar ett värde på 4.2 på morgonen och 6.7 på kvällen efter en dag med sötsaker. Eller är det så att kroppen skall kunna reglera ett högre sockerintag utan att värdet "sticker iväg"?

Tillbaka till toppen
Silverpilen Se Drop Down
Medlem
Medlem

Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
  Citera Silverpilen Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2008-Juli-17 Kl 10:56
Tycker det låtar ganska normalat ändå har en flickvän med typ 1 och jag som är fullt frisk brukar mäta mig själv ibland jag har själv haft 6.7 en gång och har sätt frisska som haft 4.9  5 osv..   4.2 låter lite lågt, men kan tänka mig att det skulle kunna vara normal och inte någon fara! men men vad vet jag.. en diabetiker får lov att ha upp till 8.0 efter en måltid   och ner till 3.5  enl. diabetikerläkaren så de intervall du angav låter ju lungt tycker jag, men så är jag ingen läkare heller.
Jag kan konsten att övertala folk =) Envis som ...
Tillbaka till toppen
it-nisse Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera it-nisse Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2008-Juli-17 Kl 12:06

Källa: Läkemedelsboken 2007/ 2008

Redigerad av it-nisse - 2009-Mars-30 Kl 21:38
Tillbaka till toppen
Levin Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Levin Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Februari-12 Kl 18:54
Citat: it-nisse

Typ 1 2009 januari Använder Insultard och Novorapid.
"Nästan alla kan faktiskt sluta fred med sin diabetes"

Tillbaka till toppen
Levin Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Levin Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Februari-12 Kl 19:10

jag vet att det är inte bra att man har "ofta" mer än 11.0 mmol/L på blodsockret kontroll. Då ökar man Hba1c automatiskt. men här?

När symtomfrihet (inte prevention av komplikationer) är målet kan följande mål sättas, självklart under
HbA1c under 8% är rekommerad, men vad menas med dom " (inte prevention av komplikationer)" ?
Även vad är det menas med mellan <10mmol/L och <13,3 mmol/L? är det till Hba1c medelvärde?? 

Tillbaka till toppen
Guests Se Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Citera Guests Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Februari-12 Kl 19:17
Citat: Levin

jag vet att det är inte bra att man har "ofta" mer än 11.0 mmol/L på blodsockret kontroll. Då ökar man Hba1c automatiskt. men här? När symtomfrihet (inte prevention av komplikationer) är målet kan följande mål sättas, självklart under HbA1c under 8% är rekommerad, men vad menas med dom " (inte prevention av komplikationer)" ?

Det är sådana situationer där förhindrande av komplikationer inte längre är huvudmålet med behandlingen, utan att patienten i vardagen ska må så bra som möjligt utan t.ex. känningar. Det gäller nog framförallt väldigt gamla människor som rent krasst inte har så jättelång tid kvar och därför inte hinner utveckla några fler komplikationer pga högt blodsocker.

Redigerad av Ubuntu - 2009-Februari-12 Kl 19:18
Tillbaka till toppen
Levin Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Levin Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Februari-19 Kl 13:57
Citat: Ubuntu

jag vet att det är inte bra att man har "ofta" mer än 11.0 mmol/L på blodsockret kontroll. Då ökar man Hba1c automatiskt. men här? När symtomfrihet (inte prevention av komplikationer) är målet kan följande mål sättas, självklart under HbA1c under 8% är rekommerad, men vad menas med dom " (inte prevention av komplikationer)" ?

Det är sådana situationer där förhindrande av komplikationer inte längre är huvudmålet med behandlingen, utan att patienten i vardagen ska må så bra som möjligt utan t.ex. känningar. Det gäller nog framförallt väldigt gamla människor som rent krasst inte har så jättelång tid kvar och därför inte hinner utveckla några fler komplikationer pga högt blodsocker.

Exakt, jag förstår. Men det står två olika mmol, 10 och 13.. Är det 10,0 till diabetes typ 1 , och till typ 2 13.0 mmol begränsning?

Tillbaka till toppen
it-nisse Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera it-nisse Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Februari-19 Kl 18:08

Exakt, jag förstår. Men det står två olika mmol, 10 och 13.. Är det 10,0 till diabetes typ 1 , och till typ 2 13.0 mmol begränsning?

Nej före måltid <10 mmol/L & efter måltid <13,3 mmol/LWink
Tillbaka till toppen
Levin Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Levin Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Februari-19 Kl 22:59

Nej före måltid <10 mmol/L & efter måltid <13,3 mmol/LWink

men jag fattar inte riktigt... Första rad står Plasmaglukos den otillfredställande mer > 8.9 före måltid & efter måltid > 11 mmol och du It-Nisse säger att det ska det vara <10 mmol/L och efter måltid <13 mmol , varför? Jag ligger ändå illa om jag t.ex. har 9,5 mmol före måltid  och det står ju plasmaglukos Före måltid otillfredställande >8,8 mmol.. 

Jag är förvirrad.. hehe och den länken mmol ja skall följa.. men vilka är rätt?! http://www.lio.se/upload/Dokroot/Halsoochsjukvard/Vardprogram/Diabetes/Blodsocker%20Typ1%20ljusgul.pdf 

Tillbaka till toppen
it-nisse Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera it-nisse Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Februari-19 Kl 23:04
Hej Levin  din Källa är ju från 2005 min källa är ju från 2008 och från Läkemdelsboken 2007/2008Wink

Redigerad av it-nisse - 2009-Februari-19 Kl 23:12
Tillbaka till toppen
evyt Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera evyt Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Februari-20 Kl 23:41

"Efter en dag med sötsaker" skriver du! Det är väl egentligen ganska naturligt att blodsockret knallar uppåt då man ätit godis (eller liknande). Är det egentligen inte så att media (med alla rätt) triggat upp tankarna vad gäller att få eller inte få diabetes, och varför det uppkommer?

Det är väl egentligen ganska självklart att om man ständigt petar i människor (läs barn) sötsaker och andra olika saker så tar ju kroppen stryk och man utvecklar olika sjukdomar så som diabetes, hjärt-/kärlsjukdomar osv.

Och ifall du går runt i en affär idag och tittar på vad saker innehåller, så innehåller nästan allting framför allt socker och även en stor andel fett. Det är väl klart att vi blir sjuka! Vi rör på oss mindre och mindre och äter fel saker. Tacka F-N för att det blivit som det blivit.

Jag tycker att ALLA vuxna har ett stort ansvar att se till att kommande generationer inte disponeras för alla dessa osunda saker, och att man kanske återinför begreppet "lördagsgodis" med allt vad det innebär.
Tillbaka till toppen
Zenita Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Zenita Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Juni-18 Kl 20:28
Hejsan!

Har fått den informationen att fasteblodsockret med plasma-mätare (nya mättekniken) inte får vara över 7.0 mmol/l och inte över 6.1 mmol/l med helblods-mätare (gamla mättekniken).
Hoppas ni förstår vad jag menar

Är fasteblodsockret över dessa värden rekomenderar jag att någon läkare/sköterska gör en kontroll. För även om det är tradigt att få en diagnos så med tidigare insatta behandlingar kan resultera i färre eller uppskutna komplikationer.
Lycka till!
mamma till två barn med diabetes typ 1, 14 o 18 år
Tillbaka till toppen
it-nisse Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera it-nisse Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Juni-18 Kl 20:40
Tillbaka till toppen
 Svara Svara

Forumhopp Forumrättigheter Se Drop Down

Denna sida genererades på 0.156 sekunder.