Svenska Diabetesförbundets debattforum Hemsida
  FAQ FAQ  Regler & Cookies Regler & Cookies  Sök i forumet   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Vilken mjölk?

Svara Svara
Författare
  Ämne Sök Ämne Sök  Ämnesalternativ Ämnesalternativ
Sossa Se Drop Down
Medlem
Medlem

Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
  Citera Sossa Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Ämne: Vilken mjölk?
    Skickat: 2012-Februari-19 Kl 08:48
Bara liten nyfiken på vilken mjölk ni dricker och varför.
Jag har inte reagerat så mycket på vanlig mjölk men vet att vissa stiger jättemycket av mjölk.
Men nu har jag börjat dricka Soja mjölk och laktosfri mjölk eftersom de innehåller mindre kolhydrater.
Försöker gå ner några kilon så jag tänkte att alla kolhydrater även små kan hjälpa mig att tappa några kilon.
Sen har jag upptäckt att Soja mjölken är jättegod! (och ur kossornas perspektiv tusen ggr bättre såklart!)
Typ 1:a med OmniPod pump.
Insulinbella
Tillbaka till toppen
Misan Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Misan Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-19 Kl 12:13
Jag använder inte så mycket mjölk längre pga min njursvikt. Måste dra ner på proteinintaget. Men jag använder laktosfri för jag tycker min mage mår bättre av den.
Annica, typ 1 sedan 1965
Tillbaka till toppen
Sockerbiten Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sockerbiten Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-21 Kl 00:42

Ingen mjölk alls skulle jag vilja säga. Sojamjölken, är den brun? svart? Stern%20Smile   det låter inte gott alltså. Dead

Jag dricker bara vatten, vin och ibland en light cola till maten, bara att äta är ju ett kämp för att man ska hamna bra i bs efteråt och att spä på med mjölk skulle göra det ännu mera kämpigt om man så säger.

Jag tror, Sossa, att om du bara ger vattnet en chans så kommer du nog upptäcka att det är riktigt gott, Tongue  det finns några kalorier att spara in på där i alla fall.

Det är viktigt hur man dricker sitt vatten, helst ska det vara ur ett tunt glas med fot  men man kan ju variera drycken och dricka ur olika sorters glas. (Brukar variera våra sallader genom att skära grönsakerna i olika format).

Men visst är det gott med mjölk, i synnerhet i en stor kopp med irörd sockerkaka, gott, men ett minne blott. Confused 

Redigerad av Sockerbiten - 2012-Februari-21 Kl 00:43
Sockerbiten
Tillbaka till toppen
Sossa Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sossa Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-21 Kl 06:50
Citat: Sockerbiten

Ingen mjölk alls skulle jag vilja säga. Sojamjölken, är den brun? svart? Stern%20Smile   det låter inte gott alltså. Dead

Jag tror, Sossa, att om du bara ger vattnet en chans så kommer du nog upptäcka att det är riktigt gott, Tongue  det finns några kalorier att spara in på där i alla fall.

Den är lite beige men så jäkla god! Lite söt är den!
Jag räknar typ aldrig kalorier utan utgår från kolhydraterna eftersom det är det som styr mina insulindoser!
Vatten på havregrynsgröt tror jag inte är så gott Wink Är då jag använder mig av mjölk + till te.
Vatten har jag tyvärr jätte-jätte svårt för..
Insulinbella
Tillbaka till toppen
the jumper Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera the jumper Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-21 Kl 19:56
Jag dricker nog mjölk, jag älskar mjölk <3 Dock ställer mjölk lite krav på blodsockret. Jag dricker däremot laktosfri mjölk efetrsom jag mår bättre av den. Mjölken är ju också en jättebra kalcium och d-vitamin källa, vilket vi ju alla behöver för att stärka benstommen.(Lite överkurs) Men för att kroppen ska kunna utnyttja kalciumet till fullo rekommenderas det att man inte äter järnkällorna i födan på samma gång. Kalciumet gör då att kroppen har svårare att ta upp järnet.

Angående det där du, Sossa, skrev om att det skulle vara tusen ggr bättre ur kossornas perspektiv att dricka sojamjölk så håller jag inte riktigt med dig. Kor måste för att må bra mjölkas, en ko som inte blir mjölkad är ingen lycklig ko.
Typ 1 sedan -01, född -93
Tillbaka till toppen
Sockerbiten Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sockerbiten Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-22 Kl 00:33

Frågan var vad dricker ni för mjölk?

Det är skillnad på att dricka eller äta mjölk. Bara för att man inte dricker mjölk till maten så betyder inte det att man inte får i sig mjölk i alla fall. Tänk, vad mycket mat som innehåller mjölk eller grädde som jag föredrar. Gratänger, såser, soppor, stuvningar m m. Pannkaka gjord på vatten hur skulle det smaka, eller en béchamelsås, den kanske skulle bli genomskinlig. Stern%20Smile  Mjölk i maten och till maten blir liksom tårta på tårta.

Det är klart att du ska ha mjölk på gröten Sossa, det ingår i måltiden, men ett glas mjölk till blir väl i alla fall för mycket. Själv äter jag varje dag en tallrik filmjölk (utan socker) med en massa sega barkbitar, nötter och torkad frukt, älskar fil, tror att det är syrligheten i filen som gör att jag inte höjs så mycket och där får jag nog också mitt kalcium.

Sockerbiten
Tillbaka till toppen
Sossa Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sossa Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-22 Kl 17:54
Citat: the jumper

Angående det där du, Sossa, skrev om att det skulle vara tusen ggr bättre ur kossornas perspektiv att dricka sojamjölk så håller jag inte riktigt med dig. Kor måste för att må bra mjölkas, en ko som inte blir mjölkad är ingen lycklig ko.

Nu var det inte direkt så jag menade..Har kossorna valt att bli mjölkmaskiner? Kossorna avlas för att mjölkas, de blir betäckta, föder en kalv som tas ifrån sin mamma direkt, sen föder de en kalv igen och igen och vad kommer sen? Jo slakten..
Värt att läsa:
http://www.djurensratt.se/vara-fragor/djur-i-livsmedelsindustrin/kor-kalvar-tjurar/livet-som-mjolkko
Insulinbella
Tillbaka till toppen
@nna Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera @nna Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-23 Kl 15:13
Jag har fått höra av ett antal diabetiker att laktosfri mjölk höjer sockret mindre.
Eftersom jag själv är gravid håller jag mig dock till lättmjölk p.g.a. att den även innehåller D-vitamin som är bra för graviditeten. Lyder kostråden, så gott det går. Wink

I vanliga fall dricker jag inte mjölk alls.
@nna - typ 1 sedan 1979
------------------------------
Life is far too important a thing ever to talk seriously about. /Oscar Wilde
Tillbaka till toppen
Cowboy Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Cowboy Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-23 Kl 19:47
Den röda standardmjölken eller gammaldags mjölk. Bästa mjölken hämtades i tanken när vi hade mjölkkor.
Tillbaka till toppen
evyt Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera evyt Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Februari-25 Kl 22:40
Irörd sockerkaka låter inte gott! Jag har prövat LCHF (på mitt eget sätt, har skitsvårt att äta så mycket fett som föreskrivs). Jag struntar totalt i ifall grönsakerna har vuxit över eller under jorden, jag vägrar att tokproppa i mig fett och faktum är att min midja har minskat ganska väsentligt dom senaste veckorna. Tyvärr så har jag fått en sjukdom som kräver att jag tar cortison och annan medicin, men vad fasen, jag ska nog överleva det också.
Tillbaka till toppen
Sockerpinglan Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sockerpinglan Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-April-13 Kl 21:40
Citat: evyt

Tyvärr så har jag fått en sjukdom som kräver att jag tar cortison och annan medicin, men vad fasen, jag ska nog överleva det också.

Det kanske inte alltid heller är frågan om att överleva, utan leva lycklig så länge man här på jorden lever?.. Fortsätt på ditt spår!
Livet är ju inte bara svart eller vitt...
Tillbaka till toppen
Medlem
Medlem

Citera Sockerpinglan Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-April-13 Kl 21:41
Och vad gäller mjölk; nuförtiden - väldigt lite o sällan. Ja, frånsett då min filmjölk om morgonen. Ger en liten hiss, men så landar man igen.
Tillbaka till toppen
Sockerbiten Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sockerbiten Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-April-16 Kl 00:11

Apropå mjölk. I Förenade Arabemiraten kan man lite då och då när man är ute och åker se fält där små och stora kameler betar (de äter något tofsliknande grönt som sticker upp ur sanden). Det är inget konstigt med det eftersom man äter kamelerna (gott) och dricker deras mjölk (inte lika gott).

Det konstiga är att trots att man aldrig kan se en ko så har de mjölk, ekomjölk, lättmjölk och fet mjölk. Den feta mjölken är så vansinnigt god, för att inte tala om deras gräddiga grädde på bakverken också. Var nyligen i Turkiet och det var samma där, godare mjölk och grädde har jag aldrig smakat.

Det är konstigt att vårt land som ska vara ett jordbruksland har en sådan blaskig mjölk, inte ens Gammaldags mjölk som brukar finnas till julen är i närheten av mjölken i arabvärlden eller länderna runt Röda Havet, mycket märkligt. Undrar var mjölken kommer ifrån? Ermm 

Sockerbiten
Tillbaka till toppen
Medlem
Medlem

Citera Sockerpinglan Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-April-16 Kl 21:52
Citat: Sockerbiten

...Det konstiga är att trots att man aldrig kan se en ko så
har de mjölk, ekomjölk, lättmjölk och fet mjölk. Den feta mjölken är så
vansinnigt god, för att inte tala om deras gräddiga grädde på bakverken också...Det är konstigt att vårt land som ska vara ett
jordbruksland har en sådan blaskig mjölk, inte ens Gammaldags mjölk som
brukar finnas till julen är i närheten av mjölken i arabvärlden eller länderna runt Röda Havet, mycket märkligt. Undrar var mjölken kommer ifrån?

"Mjölk: Kamelmjölk är mycket nyttigare än komjölk. Den har lägre fetthalt och laktosnivåer och högre kalcium, järn, vitamin C och dessutom kan mjölken förvaras utan kylskåp lång tid. Mjölken är tjock och söt i smaken. En kamel ger 4-6 liter mjölk om dagen och sinar inte i torra tider. En ko ger 1-2 liter och dessutom sinar komjölken i torrtider".

Källa: /www.modersmal.lund.se/sidor/spraksidor/arabiska/arabiska.htm
Tillbaka till toppen
Erik Edlund Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Erik Edlund Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-April-17 Kl 17:20
Citat: En yttre källa

"En ko ger 1-2 liter och dessutom sinar komjölken i torrtider".

Wikipedia om komjölk:
"Genom bl.a. medveten avel från mitten av 1800-talet och framåt har mjölkproduktionen mångdubblats. En vanlig svensk ko på 1500-talet gav i genomsnitt 400 kg mjölk per år. Riksgenomsnittet i slutet av 1940-talet var för svenska kor ca 3 750 kg, 1992 ca 7 500 kg och 2007 drygt 9 000 kg per år. 2010 var motsvarande siffra i landet 8 329 kilo mjölk/år."

Hur mycket det blir per dag av faktisk mjölkproduktion vet jag inte, men utslaget över ett år blir det mer än 20 kg/dag.

Låter lite läskigt med kamelmjölk som smakar sött.
Tillbaka till toppen
Sockerbiten Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sockerbiten Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-April-18 Kl 00:08
Citat: Erik Edlund

Låter lite läskigt med kamelmjölk som smakar sött. [/QUOTE]

Pinch Lite läskigt var det faktiskt, och inte så gott. Kannan var tydligt märkt med Camelmilk så man visste vad man drack i alla fall.

Men den goda gräddiga mjölken då, på de kannorna stod det, Fat milk, Eko milk och Light milk. Kan man tänka sig att hotellet importerar komjölk någonstans ifrån till sina gäster, eller vad betyder egentligen milk, det kanske bara är vi nordbor som tar för givet att det är komjölk. Tänk om det var getmjölk, i så fall så är getmjölk jättegott Tongue.   
Sockerbiten
Tillbaka till toppen
Cowboy Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Cowboy Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-April-18 Kl 19:43
Kamelmjölk finns till salu i Holland och ska vara bra för diabetiker. En kurskamrat på busskursen jag går på har två kameler och träffade en läkare som forskade på kamelmjölk till diabetiker på halvtid när han skaffade läkarintyget.
Tillbaka till toppen
Klas Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Klas Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2012-Maj-12 Kl 07:57
Hej Sossa.
I mitt hushåll finns ingen mjölk alls, varken ko, kamel eller stomjölk.
mjölk, grädde, fil och alla andra mjölkprodukter är förbjudna.
havregrynsgröt utan mjölk går aldeles utmärkt när man vant sig. jag tar ett litet sprut med plastcittronen för att få bättre smak. Morgongröt utam salt vägrar jag däremot att äta.

jag fick ingen ordning på mitt morgonsocker. det gick bra före gröten men efter blev det en ricktig höjdare och jag förstod inte varför. jag hade lärt mig att gröt var bra.
jag testade gröten på samma sätt som jag testade den mästa maten i början. ett BS som utgångsvärde sedan äter jag det som testas, nytt BS, efter fem minuter BS, tio minuter efter måltid nytt BS och 20 minuter, 45 minuter.  Snabba produkter (giftiga) så som glass, potatismos, sprit, frukt utom äpplen räcker det med att testa 5, 10 och 20 inuter
Gröt med mjölk före ca 7 efter 10 min över 19, 20 min testet vågade jag inte veta. gröt utan mjölk ca 7 före och efter 10 min fortfarande under 10,

jag äter min gröt med vatten det är inte godare men jag tänker fortsätta med att se min gröt.

hälsningar Klas
En spruta om dagen rätt in i magen håller gubben god och glad
Tillbaka till toppen
 Svara Svara

Forumhopp Forumrättigheter Se Drop Down

Denna sida genererades på 0.137 sekunder.