Svenska Diabetesförbundets debattforum Hemsida
  FAQ FAQ  Regler & Cookies Regler & Cookies  Sök i forumet   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Gastropares eller brist på enzymer?

Svara Svara
Författare
  Ämne Sök Ämne Sök  Ämnesalternativ Ämnesalternativ
Dalahästen Se Drop Down
Medlem
Medlem

Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
  Citera Dalahästen Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Ämne: Gastropares eller brist på enzymer?
    Skickat: 2011-Mars-05 Kl 23:25
Hej!

Pga värk i rygg, axlar och nacke, har jag i januari och februari fått göra rätt täta besök hos min chiropraktor/naprapat. Smärtan satt dock mer i muskler än vad det satt i själva kotorna och han tyckte att han kunde härleda till att det kunde vara min mage och matsmältning som låg bakom problemet och rekommenderade att jag skulle testa att äta enzymer för matsmältningen för att se om jag blev bättre.
Eftersom jag, sedan en längre tid tillbaka, själv hade funderat på ifall jag börjat ligga i riskzonen för gastropares - eftersom jag inte kunnat äta färska grönsaker och frukt, utan att bli uppblåst och haft en känsla av att maten ligger kvar i magsäcken - så var jag villig och testa.

Jag hittade dem i hälsokostaffären och har nu ätit dem i 3 veckor och mår redan mycket bättre - både i kroppen och i magen. När jag dessutom ha sökt lite på internet, så har jag läst att förmågan till att bilda enzymer i magen dels minskar när man blir äldre, men också när man har diabetes.

Min fråga är nu:
Har någon av er, som har fått diagnosen gastropares, blivit rekommenderad att äta tillskott av enzymer för att underlätta matsmältningen?

Typ 1, 45 år, diabetes sedan 1984
Tillbaka till toppen
lelle63 Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera lelle63 Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-05 Kl 23:40
för mig funkar filmjölk, yogurt m fl samt chili
Tillbaka till toppen
kenneththelandersson Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera kenneththelandersson Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-19 Kl 00:06
Intressant, jag har ptovat enzymer för en längre tid sedan och jag tyckte då att jag mådde betydligt bättre, kände mig både piggare och mer alert.
Be humble for you are made of earth.Be noble for you are made of stars. — Serbian proverb
Tillbaka till toppen
anhörig1 Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera anhörig1 Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-19 Kl 10:42
Vilket bra tips, ska ut och köpa det direkt till min livskamrat som idag är helt sänkt av magproblem....
Mår riktigt risigt och med tanke på hans blodsocker när det är så här så kan jag bara sticka ut en kort stund...
För min man vore det en dröm att få må lite bättre och faktiskt skulle hela familjen må bättre av det för fast de är vuxna så bryr de sig och hur många gånger får vi inte backa på saker vi skulle gjort.....så tack för ett tips, allt är värt att testa!!
ANHÖRIG1
Tillbaka till toppen
Misan Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Misan Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-19 Kl 12:41
Låter intressant men jag undrar om de finns i tablettform eller? Jag har gastropares och mår ibland väldigt dåligt av  den.
Annica, typ 1 sedan 1965
Tillbaka till toppen
Misan Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Misan Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-19 Kl 16:23
Sökte lite på enzymer, men det är ju ett protein. Jag som har njursvikt skall nog inte ta sådant, tyvärr.
Annica, typ 1 sedan 1965
Tillbaka till toppen
Medlem
Medlem

Citera kenneththelandersson Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-19 Kl 22:11
Alla enzymer. en del hormoner bla. insulin är klassade som proteiner då de består av minst 50 aminosyror  (insulin är så vitt jag vet det minsta proteinet som man offentligt känner till då det består utav 51st aminsoryror)
Ämnen uppbyggda utav ett mindre antal aminosyror kallas för peptider.
Misan jag känner mig ganska så säker när jag säger att du kan äta det utan att oro dig då dessa enzymer utgör en sådan liten del utav den mängd aminosyror som du dagligen får i dig. Dessutom så kan de kanske minska belastningen på dina njurar.
Förövrig så består bla. Acetylcysteine (som namnet antyder) av 2st aminosyror, nämligen l-cystein.
Detta preparat används inom sjukvården för att skydda levern vid bl.a självmordsförsök där personer intagit stora mänger paracetamol. Detta preparat är intressant då det bl.a leder till att kroppen tillverkar mer glutation, en utav det kraftfullaste antioxidanterna. Preparatet har flera användningsområden, bl.a så skyddar det njurarnas nefron. Det finns att beställa i Sverige på bl.a gymvaruhuset.com under fliken hälsa och underkategorin detex/leverskydd. NAC heter det. Jag har ätit det och jag har bara positiva erfarenheter utav det. Dock så har jag inga problem med njurarna utan det har varit utav andra orsaker som jag har ätit det. Mer information hittar du på
http://en.wikipedia.org/wiki/Acetylcysteine
Be humble for you are made of earth.Be noble for you are made of stars. — Serbian proverb
Tillbaka till toppen
Medlem
Medlem

Citera kenneththelandersson Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-19 Kl 22:14

Kopierad fakta om enzymer.

Lite mer om enzymer

• Alla näringsämnen styrs av enzymer.
  • Enzymer består av proteiner/äggviteämnen.
  • Vissa aminosyror räknas även som enzymer, exempelvis tyrosin, se proteiner.
  • De mentala och fysiologiska funktionerna i kroppen styrs av enzymer.
  • Coenzymerna mineraler, vitaminer eller hormoner måste till för att enzymer ska fungera optimalt.
  • Enzymer hjälper till med att ta ur mineralerna ur födan.
  • Kroppen tillverkar enzymer hela tiden, och de förstörs efter de fullgjort sin uppgift.
  • Alla levande celler innehåller enzymer.
  • Enzymer omvandlar proteiner från maten till aminosyror som kroppen använder sig av. Aminosyrorna hjälper till att transportera enzymerna till de olika kroppsfunktionerna.
  • Kroppen kan lida av enzymbrist vilket kan leda till obalans och sjukdom i kroppen. Därför kan man ta näringstillskott även av enzymer på samma sätt som mineraler och vitaminer. Även hormoner kan tillföras kroppen vid hormonbrist.

Några vikiga matsmältningsenzymer

• I saliven: Saliv innehller enzymet amylas som bl.a. bryter ner kolhydrater till maltos.
  • I magsäcken: Pepsin är ett matsmältnngenzym som används för att bryta ner proteiner. Pepsin är beroende av att det finns tillräckligt med magsyra i magen.  Magsyran kan avta med stigande ålder eller vid stress och sjukdom vilket kan påverka pepsintillverkningen.
  • I Tolvfingertarmen: bukspottskörteln tillför enzymet amylas som bryter ner kolhydrater, enzymet lipas som bryter ner fett och enzymet trypsin som bryter ner proteiner.
Obs!
vid fasta så minskas användningen av matsmältningsenzymer i kroppen, istället börjar kroppen använda enzymer för att hjälpa kroppen med avgiftningen, och bortforslingen av döda celler och skapande av nya celler, se även
kroppslig rening.http://www.halsosidorna.se/Enzymer.htm

Redigerad av kenneththelandersson - 2011-Mars-19 Kl 22:15
Tillbaka till toppen
Dalahästen Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Dalahästen Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-20 Kl 00:57
Det enzymet jag tar är ett rent matsmältningsenzym i form av kapslar, som jag har köpt i hälsokostaffären, och det heter Mucosa.

Det hjälper på mig genom att jag inte längre är proppmätt i flera timmar, fastän jag bara har ätit litegrann, och sedan jag började äta dem kan jag t.o.m. känna att jag blir hungrig när det börjar närma sig lunch eller middag - och det har jag inte uplevt på mycket länge.
Däremot så är jag säker på att jag inte har gastropares, vilket - om jag uppfattat det rätt - innebär att man pga sin diabetes har fått en autonom nervskada som gör att nedre magmunnen inte öppnar sig som den ska och detta gör att maten stannar kvar för länge i magsäcken.

De som har konstaterad Gastropares rekommenderas ju att äta lättsmält kost och när jag då läste mig till att - precis som det står i texten ovan -  "Magsyran kan avta med stigande ålder eller vid stress och sjukdom vilket kan påverka pepsintillverkningen." - samt att jag någon annanstans också läst att en av de sjukdomarna är diabetes, så kom jag att tänka på att ett tillskott på enzymer borde ju vara till stor nytta för de som har gastropares, eftersom de hjälper till att smälta maten så den lättare kommer igenom nedre magmunnen?

Tillbaka till toppen
Medlem
Medlem

Citera kenneththelandersson Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-20 Kl 01:20
Det kan inte vara så att du lider av någon matintolerans utan att du vet om det?
Prova med att utesluta, mjölk och gluten till att börja med. Dessutom så kan du koka köttet istället för att steka det.
Om det är en inflammation som du bär på så är det ju att rekommendera att du börjar äta en kost om är antiinflammatorisk. Här har du lite intressant läsning;

"Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling"

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8397

Redigerad av kenneththelandersson - 2011-Mars-20 Kl 01:23
Tillbaka till toppen
Misan Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Misan Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-Mars-26 Kl 13:15
Har nu köpt matsmältningsenzym och precis börjat använda detta. Har inte märkt något än, men det är kanske för tidigt. Är väldigt nyfiken på hur det skall gå.
Annica, typ 1 sedan 1965
Tillbaka till toppen
Medlem
Medlem

Citera kenneththelandersson Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2011-April-04 Kl 00:21
Misan:
Om det inte ha blivit bättre så rekommenderar jag dig att omedelbart sluta med baljväxter, nötter och gluten för att se om det blir bättre.
Prova och hör av dig om hur det gick.

Tillbaka till toppen
 Svara Svara

Forumhopp Forumrättigheter Se Drop Down

Denna sida genererades på 0.203 sekunder.