Svenska Diabetesförbundets debattforum Hemsida
  FAQ FAQ  Regler & Cookies Regler & Cookies  Sök i forumet   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Spirulina

Svara Svara
Författare
  Ämne Sök Ämne Sök  Ämnesalternativ Ämnesalternativ
LilaElefant Se Drop Down
Medlem
Medlem

Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
  Citera LilaElefant Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Ämne: Spirulina
    Skickat: 2010-Mars-20 Kl 00:19
Satt och diskuterade kosttillskott tillsammans med en kompis häromdagen. Hon började prata på Spirulina och att det hjälpte henne att bli piggare och hon fick ett mindre sötsug.
Jag sökte runt lite på internet och hittade en sida från Aftonbladet där det stod att Spirulina gör insulinet mer effektivt.

• Är det någon skillnad på kroppens egna insulin och det vi diabetiker använder oss av? 
  • Någon som vet om det finns några forskningar kring det eller är det bara strunt att Aftonbladet har skrivit om det?
  • Någon som har testat Spirulina? Vad fick ni för resultat?

Länken till sidan:
http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/0011/11/spirulina.html
född -88 | diabetes sen 14/10 - 91 | paradigm 512 sedan 23/5 - 07
Tillbaka till toppen
Sossa Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sossa Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-Mars-20 Kl 09:23
Intressant artikel eftersom jag är vegetarian och även har järnbrist/blodbrist. Så jag kanske ska ta och försöka få tag på det här & göra mig en grön smootihe!Smile
Återkommer om jag märker någon skillnad på blodsockret men såna här artiklar brukar mest vara buffel & båg men man måste ju ha provat först!
Sorry att jag inte svarade på dina frågorWink
Typ 1:a med Animas vibe pump.
Insulinbella
Tillbaka till toppen
Erik Edlund Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Erik Edlund Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-Mars-20 Kl 09:51
Citat: Sossa

Intressant artikel eftersom jag är vegetarian och även har järnbrist/blodbrist. Så jag kanske ska ta och försöka få tag på det här & göra mig en grön smootihe!

Låter som en bra idé, spirulina ger en del ämnen som vegetarianer lätt får för lite av.

Spirulina är inget undermedel utan en "animal" ingrediens bland många andra. Mår man då bättre kan det vara värt att ta reda på vad den bidrar med och se om det finns alternativ bland annan mat också.

Spirulina tillhör cyanobakterier som vid ytligt betraktande påminner om alger. Akvarister som inte klarar av att sköta sina burkar brukar ha dåliga erfarenheter av det som brukar kallas "blågröna alger". Vid överutfodring och dålig växtlighet kommer man lätt till ett läge då dessa är de enda organismer som klara av att rena vattnet. För det gör de.
Tillbaka till toppen
Sossa Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sossa Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-Mars-20 Kl 11:33
Citat: Erik Edlund

Låter som en bra idé, spirulina ger en del ämnen som vegetarianer lätt får för lite av.

Vill bara vara tydlig på att jag inte har brist på B12 som man kan få som vegetarian. Min blodbrist beror på något helt annat. Ville bara vara tydlig med det!
Insulinbella
Tillbaka till toppen
Erik Edlund Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Erik Edlund Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-Mars-20 Kl 12:09

Vill bara vara tydlig på att jag inte har brist på B12 som man kan få som vegetarian. Min blodbrist beror på något helt annat. Ville bara vara tydlig med det!

Spirulina är ingen signifikant källa för kobalamin, vitamin B12.

Eftersom det trots allt bara är döda bakterier så är inte innehållet av de olika näringsämnena större än vad de själva hade bruk av under sitt liv.

Å andra sidan är de koncentrat av "riktiga" näringsämnen. Eftersom de, när de fortfarande var i livet, var oerhört vattenhaltiga så slipper man ju alla de lättlösliga sockerarterna.
Tillbaka till toppen
LilaElefant Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera LilaElefant Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-Mars-26 Kl 23:27
Sossa:

Det skulle vara väldigt intressant och se om det blir någon skillnad för dig och blodsockret! Har funderat själv på att testa spirulina för mitt mat/sockersug för en kompis sa att det funkade för henne. Har dock inte haft möjlighet att köpa det eftersom det kostar lite mer än vad jag har över just nu. Men hör gärna av dig om du testar det och ifall det blir någon skillnad eller inte! :)
Tillbaka till toppen
Sossa Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sossa Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-April-04 Kl 20:00
Har köpt Spirulina idag i pulverform. Tog en tesked tillsammans med massa bär som jag mosade. Inte det godaste men åt upp allting.
Får se om jag märker nån skillnad i bs men jag köpte det mer för att få i mig järn mm.
Ska försöka ta det varje dag.
Återkommer.
Insulinbella
Tillbaka till toppen
Sossa Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sossa Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-April-05 Kl 15:44
Nu när jag äntligen har köpt Spirulina & lyckats gjort en jättegod smoothie av den idag så hittar jag en artikel från Aftonbladet från 2005 där de varnar för Spirulina.
Nu  är ju den här artikeln 5 år gammal och de skulle göra utredning om Spirulina men eftersom den fortfarande säljs så kan det väl inte vara farligt eller?
Jag menar, om man håller sig till den mängd som står som rekommendation per dag så borde det inte vara farligt eller?

Så här stod det b.la:

"Giftet kan orsaka nervsjukdomar som parkinson, alzheimer och als.

-I dag måste jag avråda människor från att dricka spirulina varje dag eftersom spirulina innehåller cyanobakterier, säger professor Birgitta Bergman vid Stockholms universitet

Forskarna vet ännu inte om den juice som säljs verkligen innehåller nervgiftet BMAA. Giftet kan möjligen försvinna under produktionen.

-Man kan ju ha en sån tur att giftet försvinner. Men det vet vi inte i dag.

Spirulina-algen finns inte bara i juice. Den finns också som näringstillskott och säljs både som pulver och tablett i hälsokostbutiker.

Hur skadligt är spirulina för människan?

-Jag tror man behöver få i sig ganska mycket bakterier för att utlösa ett sjukdomstillstånd. Men vi vet inte säkert, säger Birgitta Bergman."

Insulinbella
Tillbaka till toppen
Sossa Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Sossa Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-April-05 Kl 16:00
Nu svarar jag mig självWacko
Hittade detta:

"För några år sedan sades att blågrönaalger (spirulina) möjligen innehåller gifter som skulle kunna ligga bakom ett flertal sjukdomar. Efter detta larm har analyser av Spirulina gjorts, bland annat av Livsmedelsverket (0606) och de har ej kunnat bekräfta detta påstående. Så, det finns ingen anledning att gå vidare till att analysera livsmedel innehållande dessa alger ännu uppger Livsmedelsverket."

Så då fortsätter jag med SpirulinaThumbs%20Up
Insulinbella
Tillbaka till toppen
LilaElefant Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera LilaElefant Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-April-06 Kl 23:17
Jo, jag har också läst ett par liknande artiklar om att det ska vara farligt men genom att livsmedelsverket inte har gjort några tillbakadragningar så har jag inte tänkt så mycket mer på det! Har tänkt att köpa Spirulina nu i flera dagar men har inte inte hunnit till hälsokosten. Påsk har varit riktigt illa med allt för mycket godis så nu måste jag avvänja mig lite :P

Såg att du hade skickat ditt inlägg igår, så det kanske är lite tidigt att fråga men jag är nyfiken :) Har du märkt av några resultat? :)
Tillbaka till toppen
Erik Edlund Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Erik Edlund Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2010-Juli-05 Kl 10:02

Har köpt Spirulina idag i pulverform. Tog en tesked tillsammans med massa bär som jag mosade. Inte det godaste men åt upp allting. Får se om jag märker nån skillnad i bs men jag köpte det mer för att få i mig järn mm. Ska försöka ta det varje dag.Återkommer.

Hur utföll testet?
Tillbaka till toppen
 Svara Svara

Forumhopp Forumrättigheter Se Drop Down

Denna sida genererades på 0.109 sekunder.