Svenska Diabetesförbundets debattforum Hemsida
  FAQ FAQ  Regler & Cookies Regler & Cookies  Sök i forumet   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Kramper i vader och fötter

Svara Svara
Författare
  Ämne Sök Ämne Sök  Ämnesalternativ Ämnesalternativ
Anel Se Drop Down
Medlem
Medlem

Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
  Citera Anel Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Ämne: Kramper i vader och fötter
    Skickat: 2008-November-15 Kl 19:02

Är typ 1 diabetiker sedan drygt 25 år. Under de senaste åren har jag haft perioder med kramper i ben, fot och tår. Jag kan framkalla kramp i foten bara genom att t ex böja foten i sidled eller kramp i vaderna genom att stå på tå. De kramperna kan jag väl leva med men när det bara hugger till kvällstid – eller när jag vaknar av det på natten är det knappt jag står ut. Ibland på natten är det t ex en vad som blir absolut stenhård och det gör så ont att jag vill skrika. Andra nätter får jag kramp i en stortå. Då böjer den sig ganska onaturligt uppåt och jag kan knappt pressa ner den ens om jag trampar på den med andra foten. De här perioderna går i skov. I våras fick jag tips om att s a s överdosera Magnesium för att få bort kramperna. Jag startade med 1 kapsel (500 mg) varje kväll. Fick tipset att jag skulle öka dosen tills jag började känna ett lätt illamående. Försökte ta två kapslar men illamåendet startade direkt. I alla fall så tyckte jag att jag nästan blev av med det nattliga kaoset när jag startat ta Magnesium och kunde vara utvilad på morgonen. Men säg den lycka som varar – nu under hösten har det börjat igen och kramperna kommer nästan varje natt. Jag börjar t o m känna oro varje kväll när jag skall gå till sängs för det gör ju så vansinnigt ont Crynär det sätter igång.

Hör till saken att jag har kärlkramp i mina vader men mest i ena benet. I min kamp att minska de besvären så går jag nästan dagligen ett par kilometer och där upplever jag en liten men dock skillnad. Benen känns inte alltid som om där hänger cementblock på efter 100 meter promenad. Funderar nu på om mina kramper triggas av att jag ”utmanar” mina kärl i benen.

Någon som känner igen sig?
/Lena
Tillbaka till toppen
Champis Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Champis Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2008-November-15 Kl 23:19
Jag har alltid varit krampbinägen i ben och fötter. Har dock mårkt att det blir värre vid högt eller lågt blodsocker. Har ingen förklaring till vad det skulle kunna bero på.  Jag fick tips om att ärta magnesium/kalk- tabletter när jag var gravid och hade mycke kramp. Vet inte om det skulle hjälpa dig. Kanske du kan rådfråga läkare om det är värt att prova? Kan tillägga att jag inte har en aning om det är din kärlkramp som är boven i dramat.
Typ 1:a sedan 2000.Pumpanvändare sedan mars 2008. Blev mamma 2004 och 2005.
Tillbaka till toppen
Farmor Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Farmor Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2008-November-16 Kl 21:52
Jag har samma problem i omgångar och äter magnesium då och då. Däremot tror jag att jag inte får kramp om jag stretchar ordentligt efter promenaden. Jag ställer mig också utan skor på hälarna med fötterna upp på väggen för att stretcha ordentligt. Kramp i stortårna är skitjobbigt!
Farmor                         typ 2 sedan 1990, hund- och kattägare

Tillbaka till toppen
Diabetesmamman Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Diabetesmamman Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-10 Kl 17:57
kramp kan uppstå av olika anledningar, magnesiumbrist är en vanlig orsak, brist på stretch är en annan vanlig orsak precis som ni redan varit inne på. Men även för lite vätska i kroppen kan ge upphov till kramp. Dricker du ordentligt?
Diabetesmamman
Tillbaka till toppen
Lenchen Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Lenchen Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-11 Kl 16:32
Har Du kollat så det inte är något problem med sköldkörteln. Jag fick kramper i vaderna innan jag började behandling med Levaxin. Då jag var obehandlad för mina problem.
Tillbaka till toppen
Petra Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Petra Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-11 Kl 16:56
Hej!
Min dos Levaxin har precis höjts lite och nu när du säger det, så har nog mina vadkramper så gott som försvunnit! Sa din läkare någonting om just kopplingen mellan ämnesomsättningen och vadkramperna, eller är det du själv som har märkt det?

Akutrecept som hjälper på mig:
Rikligt med vanligt kranvatten, c:a 1 liter, och en magnesiumablett (120mg tuggtablett, som finns receptfritt på apoteket) brukar lindra mina kramper i vaderna, tillsammans med streching och massage.
Oftast kommer mina kramper när jag har druckit för lite vatten ett par dagar.
Tillbaka till toppen
Lenchen Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Lenchen Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-11 Kl 20:17
Jag var obehandlad i tre år.Kunde bara gå en bit i taget-sen fick jag kramp. Så var det länge. Min diabetessköterska visade en lång lista med symtom. Jag har för mej att det stog om kramperna där. I alla fall blev jag en ny människa med Levaxin.Kan gå och motionera som jag vill. Härligt!
Tillbaka till toppen
Göte J Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Göte J Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-12 Kl 12:10
  Jag får ibland kramper i vader och(eller tår på natten. Detta tar jag som ett säkert tecken på att jag druckit för litet. Ett glas vatten och sen kommer inte kramperna tillbaka den natten. Till saken hör väl att jag har en del neuropati, både här och där. 50 år som diabetiker har inte passerat omärkt förbi ! Förmodligen är det väl därför jag inte känner någon törst när jag borde det.
 Så Anel prova med att dricka, fast det låter lite för enkelt !
  // Göte J
GJ
Tillbaka till toppen
miny Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera miny Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-13 Kl 22:10
Jag hade kramper var och varannan natt i perioder, under några år. Började med magnesium (och även zink tror jag). Detta är ca 6-10 år sedan. Vaknade mitt i natten och vaden/vaderna var stenhårda och det gjorde hemskt ont innan det släppte när jag masserade så gott jag kunde. Är glad att jag slipper det numera!
Tillbaka till toppen
H.G Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera H.G Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-14 Kl 01:05
Dom här problemen känner jag igen.
För ett år sen hade jag mycket såna problem, jag gick bort mitt vad problem på ca 3 månader.
I början när jag började promenera för att gå ner i vikt fick jag så ont att jag gick till läkaren
och han hade svårt att känna puls i tårna så jag fick trombyl för att göra blodet tunnare och
en remiss för ultraljudsundersökning ordnades. 3 månader senare var det dags för undersökning
och problemet var nästan helt bra men en liten förträngning hittades men som dom sa skulle
det inte kunnat orsaka några större problem och dom trodde inte att promenader och trombyl
under en så kort tid kunde göra såna underverk. Senare har jag sett att mitt hba1c hade förbättrats
från 9,2 i januari till 7,1 i april då vaden var bra men pga för mycket gång och lite fett i maten
så blev mina främre fettkuddar illa åtgångna så att jag inte kunde gå mer och i september var
hba1c åter uppe i 9,1 och jag började känna av lite av problemen igen.
Jag tror att höga bs värden får musklerna att krampa kanske pga vätskebrist man kissar ju rätt mycket
vid höga värden och för egen del blir jag inte så törstig så att jag dricker mer.
Nu försöker jag dricka varje gång jag kissar eller tränar och hålla bs under kontroll och läget är nu
helt bra.
Ps 15 kg gick jag ner från januari till april med lägre insulindos pga promenaderna. 7 kg upp fram till
september pga högre insulindoser för att jag inte kunde gå.
Jag är fortfarande rätt stel i kroppen pga många år med höga hba1c men märker en förbättring ju
längre tid jag lyckas hålla bs på bra nivå och stretching hjälper till att töja ut musklerna.
Stela muskler verkar behöva mer insulin för att släppa in sockret i cellerna.

H.G
Tillbaka till toppen
Petra Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera Petra Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-14 Kl 23:07
Hej H.G.
Du skriver att dina främre fettkuddar blev illa åtgågna - menar du under fotsulorna?
Jag har för lite fett under mina fotsulor där fram, vilket gör att jag ej kan ha skor med klack. Men jag löser det problemet med små stötdämpande sulor, som finns och köpa i en vanlig sko-butik - t.ex. Sko Rönne. Har jag dubbla sulor kan jag t.o.m. vara ute och dansa halva natten... Smile
De kostar inte så mycket, så om det var det du menade, så tycker jag absolut att du ska testa!!
Tillbaka till toppen
H.G Se Drop Down
Medlem
Medlem

Citera H.G Citera  SvaraSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 2009-Januari-16 Kl 00:08
Tack Petra det ska jag prova för det är fortfarande lite obehagligt men inte alls som i början på
sommaren. Foppa tofflor har annars varit rätt bra men kanske inte det snyggaste man kan tänka
sig.
H.G
Tillbaka till toppen
 Svara Svara

Forumhopp Forumrättigheter Se Drop Down

Denna sida genererades på 0.078 sekunder.